به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، معاون فنی گمرک از پیشنهاد معافیت فرش دستباف ایران برای رونق این صنعت از بازگشت ارز صادراتی به وزارت اقتصاد و صمت پیرو جلسه ستاد عالی راهبردی فرش ایران خبر داد.
مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک ایران در نامه به مدیرکل وزارتی وزارت اقتصاد نوشته است:
عطف به نامه شماره ٤١٧١ مورخ ٢١/١/١٤٠٠ معاون محترم توسعه روستایی و مناطق محروم کشور نهاد ریاست جمهوری پیرو جلسه ستاد عالی راهبردی فرش ایران که با حضور معاون اول محترم ریاست جمهوری برگزار گردید و نظر به اهمیت صادرات فرش دستباف ایرانی به لحاظ اشتغال زایی و ارزآوری همانگونه که مستحضرید: هنر صنعت فرش دستباف ایرانی با سابقه ای نزدیک به ٣٠٠٠ هزار سال، از شاخص ترین صنایع دستی ساخت بشر است که به نام کشور ایران ثبت و دنیا واژه فرش را به نام کشور ایران می شناسد . این صنعت در طول تاریخ فراز و نشیب های زیادی را به خود دیده است. در دوران پس از انقلاب اسلامی و با توجه به جایگاه فرش دستباف ایرانی، صادرات این کالای ایرانی در سال ١٣٧٢ با افزایش نزدیک به ٢ میلیارد دلار به اوج خود رسیده و برای ٥ الی ٧ میلیون نفر اشتغال ایجاد نموده که دهه هفتاد اوج صادرات فرش دستباف بوده و بعد از این دهه با کاهش تدریجی صادرات این کالا روبرو بوده ایم به نحوی که آمار صادرات این کالا به میزان ٢٤٠میلیون دلار در سال ١٣٩٧ و پس از اعمال تحریم توسط کشور آمریکا در سال ٩٨ معادل ٧٠ میلیون دلار و در سال جاری ارزش صادرات کالای موصوف حدود ٥٠ میلیون دلار بوده است.
براساس برآورده های انجام شده در حال حاضر این صنعت به صورت مستقیم برای جمعیتی معادل 1.5 میلیون نفر اشتغال ایجاد نموده که البته به نظر می رسد آمار اشتغال فوق مشتمل بر تولید فرش های صادراتی فروش رفته جهت مصرف داخلی است. از جمله عوامل موثر در کاهش صادرات فرش دستباف ایرانی عبارتند از:
۱- وجود رقبای جدی همانند کشورهای هند، نپال، پاکستان و… که با برنامه ریزی و حمایت موثر از بافندگان و رعایت سلیقه بازار سهم عمده ای از فروش بازار فرش را به خود اختصاص داده اند؛
۲- وجود تحریمهای متعدد علیه صادرات کشور که سبب دشواری دسترسی به بازارهای صادراتی هدف بوده است؛
٣- عدم ارائه تسهیلات صادراتی به صادرکنندگان از جمله جوایز صادراتی ، وام با بهره کم جهت تأمین بخشی از هزینه حمل و نقل و شرکت در نمایشگاه بین المللی و… ؛
٤- وضع پیمان ارزی با توجه به شرایط حاکم ؛
٥- وجود قوانین و مقررات باز دارنده ؛
۶-گرانی مواد اولیه تولید فرش.
لذا در راستای توسعه و تقویت صادرات فرش موارد ذیل اعلام می گردد:
١-با عنایت به میزان ناچیز صادرات فرش دستباف درحال حاضر و به منظور حمایت از این هنر ملی کشور و توجه به بعد اشتغال زایی آن پیشنهاد می گردد، صادرات فرش دستباف ایرانی از برگشت ارز حاصل از صادرات معاف شود؛
٢- با توجه اینکه فرش دستباف، یک کالای سرمایه ای است، پس از صدور نیاز به خدمات پس از فروش از جمله عملیات رفو ، شستشو ، و رنگ برداری داشته و بدلیل مشکلات لزوم اخذ تضمین جهت ورود موقت اینگونه فرشها عملاً صرفه اقتصادی برای استفاده از این ظرفیت بالقوه از بین رفته که در صورت ارائه تسهیلات لازم برای تعداد زیادی از افراد مجرب که سالیان متمادی به این حرفه اشتغال داشته اند و اینک در کشورهای ترکیه و پاکستان و… از توان و تجربه آنها استفاده میشود امکان استمرار فعالیت درکشور فراهم شده و همچنین با ایجاد این تسهیلات امکان ورود موقت فرش های خارجی نیز میسر و درآمد ارزی مناسبی به همراه ایجاد اشتغال پایدار برای بخشی از اقشار جامعه فراهم خواهد شد؛ مزید استحضار این که قبلاً پیشنهاد الصاق یک تبصره به متن ماده ٧٥آئین نامه اجرایی قانون امور گمرکی مبنی بر امکان ورود موقت فرش دستباف ایرانی با اخذ تعهد، به کمیسیـون اقتصادی دولت ارسال و در کمیسیون تخصصی مربوطه طرح موضوع شده لیکن تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است که پیشنهاد می شود تا نسبت به پیگیری موضوع به منظور نهایی شدن آن اقدام لازم صورت پذیرد؛
٣- درخصوص تشریفات واردات فرش های صادرات برگشتی با توجه به مفاد ماده ١٢١آئین نامه اجرایی قانون امور گمرکی به شرح” چنانچه کالای صادرات قطعی به تشخیص گمرک عیناً (موضوع تبصره “ش” ماده ١١٩قانون امور گمرکی) و بدون استفاده یا تعمیر به کشور بازگشت داده شود با رعایت مفاد ماده ۶٥قانون، بدون پرداخت حقوق ورودی قابل ترخیص می باشد” وبا عنایت به اینکه فرش های صادراتی غالباً به صورت مستعمل صادر شده و یا برروی فرش های نو عملیاتی همانند شسته شدن، رنگ برداری جهت رعایت سلیقه بازار هدف صادراتی انجام می شود، در زمان برگشت عملاً تشخیص «عین» بودن فرش ها و احراز مطابقت آنها با پروانه های صادراتی میسر نبوده و همچنین ممکن است فرش هایی در سنوات قبلی به خارج از کشور صادر و بدلیل انباشته شدن در انبارها و عدم فروش، پروانه صادراتی آنها در دسترس نباشد. لذا به منظور حل مشکل موصوف و با توجه به مغایرت ایجاد شده بین مصوبه شماره /٤١١٨٢ت ٥٢٨٠٧هـ مورخ ١٣٩٥/٤/٩ با قانون امور گمرکی پیشنهاد می گردد مفاد ماده۶٥ و ١١٩ قانون امور گمرکی اصلاح شود. مزید استحضار، پیرو دعوتنامه ١٤٢٤٣٧مورخ ٩٩/١٢/٥دفتر معاون اول محترم رئیس جمهور در خصوص بررسی مسائل و مشکلات پیش روی فرش دستباف ایران و رفع موانع موجود، مقرر گردیده است:
١-در خصوص مصوبه کمیسیون اقتصاد هیات دولت مبنی بر افزودن یک بند به ماده ٧٥آئین نامه امور گمرکی به حدود مقررات ورود موقت فرش دستباف ایران به کشور مقرر شد با قید فوریت ابلاغ شود؛
٢- تعیین تکلیف موضوع بازگشت ارزهای حاصل از صادرات فرش در سال ١٣٩٩ توسط سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران با ارائه پیشنهادات راهگشا در صورت لزوم جهت بررسی و تصویب به هیئت وزیران ارائه نماید. که در اجرای مصوبات صدرالاشاره پیشنهاد ذیل جهت استحضار و طرح موضوع در کمیسیون اقتصادی دولت بدواً کمیسیون تخصصی مربوطه ایفاد می گردد:
۱- تبصره ای ذیل ماده ۶۵ قانون امور گمرکی تحت عنوان” واردات فرش دستباف ایرانی پس از احراز تولید در ایران، بدون نیاز به ارائه اسناد صادراتی مربوطه و با اخذ %۵ارزش کالا به منظور تسویه جوائز و تسهیلات احتمالی متعلقه در زمان صادرات امکان پذیر می باشد” اضافه شود؛
۲- در انتهای تبصره بند “ش” ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی عبارت ” به استثناء فرش دستباف ایرانی در صورت احراز ایرانی بودن” اضافه شود؛
۳- قبلاً پیشنهاد الصاق یک تبصره به متن ماده ۷۵ آئین نامه اجرایی قانون امور گمرکی مبنی بر امکان ورود موقت فرش دستباف ایرانی با اخذ تعهد، به کمیسیـون اقتصادی دولت ارسال و در کمیسیون تخصصی مربوطه طرح موضوع شده لیکن تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است که ضمن ارسال تصویر سوابق مربوطه پیشنهاد می شود دستور فرمایند نسبت به پیگیری موضوع از مرجع مزبور به منظور نهایی شدن آن اقدام لازم صورت پذیرد؛
۴- با عنایت به میزان ناچیز صادرات فرش دستباف درحال حاضر و به منظور حمایت از این هنر ملی کشور و توجه به بعد اشتغال زایی آن پیشنهاد می گردد صادرات فرش دستباف ایرانی ) تا یک سقف مشخص از برگشت ارز حاصل از صادرات معاف شود.
شایان ذکر است مراتب طی نامه شماره ٩٩/١۶٥٢٧٥١مورخ ١٣٩٩/١٢/٢٨به استحضار وزیر محترم صمت نیز رسیده است.
انتهای پیام/