آرش خانباشی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در حال رفع مشکلات بر سر راه هوانوردی عمومی هستیم، اظهار کرد: بخشی از این هوانوردی عمومی مربوط به ایرتاکسی ها می‌شود که درصدد رفع مشکلات آن هستیم.

وی با اشاره به مشکلات این بخش از هوانوردی عمومی گفت: تدوین قوانین مربوط به هوانوردی، ایجاد زیرساخت‌ها و سوخت رسانی به هواپیماهای کوچک از جمله چالش‌هایی هستند که باید برای راه اندازی تاکسی‌های هوایی برطرف شوند.

مسئول گروه هوایی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری در خصوص قوانین و مقررات برای حمل و نقل عمومی گفت: اکنون قوانینی در سازمان هواپیمای کشوری در حال تدوین است که بعد از تأیید، اجرایی خواهد شد.

خانباشی خاطر نشان کرد: تمام شرکتهای متقاضی برای راه اندازی حمل و نقل عمومی می‌بایست از این کانال وارد شوند تا بتوانیم به عنوان مثال از ایرتاکسی ها یا هواپیماهای کوچک استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه یک الی دو ماه زمان می‌برد که این قانون منتشر شود، گفت: تمام شرکتهای متقاضی از این فیلتر رد می‌شوند تا هوانوردی عمومی را داشته باشیم.

خانباشی با بیان اینکه بخشی از هوانوردی عمومی به جابجایی مسافر ارتباط دارد، گفت: تورهای هوایی، آمبولانس هوایی و… از هوانوردی عمومی محسوب می‌شوند که در حال حاضر نیاز به قانون در این حوزه احساس می‌شود و در حال تدوین است.

وی با اشاره به ایجاد زیرساخت در زمینه هوانوردی عمومی گفت: این چالش نیز در حال بررسی است که بتوانیم با زیرساخت‌های قوی حمل و نقل عمومی داشته باشیم.

مسئول گروه هوایی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ادامه داد: در حال حاضر، شرکت فرودگاه‌ها آشیانه‌ای برای هواپیماهای کوچک در نظر گرفته که این آشیانه به هواپیماهایی کوچک خدمات و سرویس ارائه می‌کند.

به گفته وی، این آشیانه دوماه آینده افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به مشکل سوخت هواپیماهای کوچک گفت: تأمین سوخت هواپیماهای کوچک معمولاً با مشکل مواجه است و به احتمال زیاد طی جلسه‌ای که این هفته با مدیران تأمین کننده سوخت هواپیما و سایر مدیران داریم این مشکل را برطرف می‌کنیم.

وی افزود: قانونی برای توزیع سوخت هواپیماهای کوچک وجود ندارد؛ ما سعی می‌کنیم با این جلسات سازوکاری را برای توزیع سوخت هواپیماهای کوچک استخراج کنیم.

خانباشی افزود: بنابراین این اقدامات را انجام می‌دهیم که ایرتاکسی ها نمایشی افتتاح نشود و به طور واقعی با ایجاد زیرساخت‌ها و قوانین رونمایی شود و مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد فرودگاه‌ها این زیرساخت را دارند، گفت: اما نیاز است ترمینال بخصوصی داشته باشیم که ترددها به صورت جداگانه از هواپیماهای بزرگ صورت بگیرد.

به گفته وی، سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، شرکت نفت در این زمینه با یکدیگر تعامل دارند و معاونت علمی و فناوری نقش هماهنگ کننده بین این سازمان‌ها را ایفا می‌کند.

مسئول گروه هوایی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری با اشاره به این حمایت‌های معنوی معاونت علمی و فناوری گفت: حمایت‌های معنوی معاونت علمی نقش تسهیل گری در این زمینه را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست