به گزارش خبرگزاری تسنیم؛ هندوستان از جمله کشورهایی است که در زمینه فناوری اطلاعات در وضعیت مطلوبی قرار داشته و در طی سال های اخیر به یک فراهم کننده خدمات نرم افزاری جهانی تبدیل شده است و با این پیشرفت ها هندوستان می تواند از مزایای تحول علمی بهره نموده و خود را به عنوان یکی از قدرت های اقتصادی در فضای مجازی تبدیل نماید. بکارگیری فناوری اطلاعات در هند، هزینه های معاملات و موانع زمان و فضا را کاهش داده و موجب تولید انبوه خدمات و کالاهای سفارش شده می شود.
بررسی ها نشان می دهد سهم محصولات فناوری های پیشرفته در 20 سال اخیر دو برابر شده است. هند از سال 2005 به بزرگترین صادرکننده خدمات فناوری اطلاعات تبدیل شده است و صادرات محصولات هوافضای آن در مقایسه با صادرات جهانی این محصولات که 15 درصد بوده است با نرخ 74 درصد در سال افزایش یافته است. در حال حاضر هند در طراحی و ساخت فضاپیماها ظرفیت تکنولوژیکی قابل ملاحظه ای دارد و از کشورهای پیشتاز جهان در عرصه سنجش از راه دور است.
هندوستان از کشورهایی است که توانسته است جایگاه شایسته ای در در بازار جهانی فناوری اطلاعات به دست آورد و سهم قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی هند در سال مالی 2020 به فناوری اطلاعات و ارتباطات تعلق داشته است. این کشور در سال 2019 نزدیک به 136 میلیارد دلار درآمد صادراتی داشته است.
دستیابی هندوستان به این میزان صادرات در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در حالی است که میزان صادرات محصولات آی تی در سال 2010 در حدود 60میلیارد دلار بوده است که این در طی ده سال اخیر این میزان به بیش از دو برابر افزایش داشته است و این صادرات در سال 2005-2006 حدود 25 میلیارد دلار بوده است. بیشتر درآمد هندوستان از صادرات آی تی را نرم افزار تشکیل می دهد و سهم کمی به سخت افزار الکترونیکی اختصاص یافته است.
یکی از نقاط قوت هند، ارائه خدمات برون سپاری آی تی با کیفیت بالا است. با توجه به نیاز اکثر شرکت های فناوری اطلاعات در اروپا و آمریکای شمالی، هندوستان به عنوان هاب برون سپاری فناوری اطلاعات شناخته می شود. خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات بیش از نیمی از درآمد صادراتی در سال 2019 را به خود اختصاص داده است و این کشور توانسته است میلیون ها شغل در کشور ایجاد کند.
درباره رقم اشتغال حوزه فناوری اطلاعات و اطلاعات نیز باید گفت کل افراد متخصص و شاغل در حوزه آی تی و فناوری اطلاعات در سال 2001 حدود نیم میلیون بوده و این رقم در سال 2010 به حدود 2 و نیم میلیون افزایش یافته است. هم اکنون مرکز اصلی فناوری اطلاعات هند در شهر بنگلور که سومین شهر پرجمعیت هند، مستقر است .
یک مطالعه جدید از سوی موسسه مکنزی گلوبال نشان می دهد که کسب و کار در هند در حال تبدیل شدن به اقتصاد دیجیتال است آن هم با سرعتی که تنها در اندونزی دیده میشود. هند همچنین دومین بازاری است که رشد سریع مشتریان دیجیتال را دارد. این کشور 560 میلیون کاربر اینترنتی در 2018 داشته که تنها چین در این زمینه از آن پیشی میگیرد.
بیشتر بخوانید:
انتهای پیام/