امین ترفع در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به سفر روز دوشنبه خود به ایروان (ارمنستان) و حضور در کنفرانس موافقتنامه ترانزیتی خلیج فارس-دریای سیاه، دستاوردهای برگزاری نشست نهایی سازی این موافقتنامه در ایروان را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه کریدور ترانزیتی خلیج فارس-دریای سیاه در راستای توسعه دیپلماسی حمل و نقلی کشورهای عضو و بهره مندی مشترک آنها از مزیت‌های نسبی شأن و ارتقای مزیت‌های رقابتی راه اندازی خواهد شد، گفت: بعد از طرح این ابتکار از سوی کشورمان (به عنوان امین موافقتنامه) در سال ۱۳۹۵ و پس از برگزاری چهار دور مذاکرات کارشناسی به ترتیب در تهران، صوفیا، تفلیس و تهران، دور پنجم مذاکرات به صورت ترکیبی حضوری-مجازی با مشارکت هیئت‌هایی از کشورمان و ارمنستان (به صورت حضوری) و کشورهای گرجستان، بلغارستان و یونان (به صورت مجازی) در روز دوشنبه ۳۰ فروردین ماه سال جاری در ایروان پایتخت ارمنستان برگزار شد.

پیش نویس توافقنامه نهایی خلیج فارس-دریای سیاه تهیه شد

مدیرکل ترانزیت، تجاری سازی و تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در نشست اخیر، با توجه به اراده کشورها در نهایی سازی متن موافقتنامه، توافقات سازنده‌ای در خصوص تعیین تکلیف پاره‌ای موارد باقی مانده در پیش نویس این متن حاصل شد که انتظار می‌رود در نشست بعدی در صوفیا پایتخت بلغارستان، متن نهایی به امضای طرفین برسد.

ترفع یادآور شد: در سایه راه اندازی این کریدور، با توجه به صرفه اقتصادی و امنیت آن، سرعت مبادلات تجاری آسیا به اروپا افزایش خواهد یافت و این جذابیت، چسبندگی هرچه بیشتر مقوله ترانزیت را با تجارت منطقه‌ای و بین المللی میان ایران با کشورهای حوزه قفقاز جنوبی و دریای سیاه ایجاد خواهد کرد.

زیرساخت‌های کارآمد حمل و نقلی ایران در خدمت ترانزیت منطقه

این مقام مسئول در وزارت راه با اشاره به به ظرفیت سازی ایجاد شده در بنادر جنوبی کشورمان در حاشیه خلیج فارس و پروژه‌های زیرساختی ریلی-جاده‌ای در قلمروی کشور و همچنین قابلیت ارتقای عملکرد پایانه‌های مرزی در شمال غرب به ویژه در مرز با ارمنستان، گفت: زیرساخت‌های کارآ در دیگر کشورهای عضو این ابتکار به عملیاتی شدن این کریدور در سریع‌ترین زمان ممکن کمک خواهد کرد.

ظرفیت بالای کریدور خلیج فارس-دریای سیاه برای الحاق به ابتکار کمربند و جاده

وی با تأکید بر اینکه موافقتنامه کریدور خلیج فارس-دریای سیاه، قابلیت الحاق کشورهای دیگر را در صورت موافقت اعضا خواهد داشت، تصریح کرد: همچنین با توجه به طرح‌های کلان بین المللی متصل کننده میان آسیا-اروپا از جمله ابتکار کمربند راه و جاده که از سوی چین در دست اجراست، بستر مناسب جهت مشارکت در طرح‌های یاد شده و به تبع آن نقش آفرینی هرچه بیشتر کشورمان در زمینه ترانزیت و حمل و نقل بین المللی منطقه، فراهم خواهد شد.

اهمیت حمل و نقل در دریای سیاه

ترفع افزود: کشورهای ساحلی دریای سیاه شامل گرجستان در شرق، روسیه و اوکراین در شمال، رومانی و بلغارستان در غرب و ترکیه در جنوب این دریا با طول ساحلی معدل ۴ هزار و ۳۴۰ کیلومتر است که سواحل گرجستان ۳۱۰ کیلومتر، فدراسیون روسیه ۴۷۵ کیلومتر، اوکراین ۱٬۶۲۸ کیلومتر، رومانی ۲۲۵ کیلومتر، بلغارستان ۳۰۰ کیلومتر، و ترکیه ۱٬۴۰۰ کیلومتر سواحل این دریا را در اختیار دارند. این حجم طولانی از سواحل دریای سیاه با کشورهایی با جمعیت بالا و سهم مهم از بازارهای بین المللی، نشان دهنده اهمیت بسیار زیاد حمل و نقل دریای سیاه است و این کریدور ابتکاری، با توجه به برقراری اتصالی کوتاه و امن از خلیج فارس تا این دریا از مسیر کشورمان، اهمیت دوچندان به آن خواهد افزود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست