حمید زادبوم در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور، اظهار داشت: از ۲۲ فروردین ماه سال ۹۷ تا پایان مهر ماه سال ۹۹، ۲۳ هزار و ۶۶۸ صادرکننده داشتیم.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: با توجه به مهلت ۴ ماهه برای ایفای تعهدات ارزی، بر اساس آخرین آمار که در بهمن ماه سال ۹۹ گرفتیم، تا پایان مهر ماه سال گذشته جمع تعهدات ارزی این صادرکنندگان ۶۲ میلیارد یورو بوده است که از این میزان ۴۲.۸ میلیارد یورو ایفای تعهد شده است.

وی ادامه داد: میزان مانده بدهی ۱۹.۲ میلیارد یورو است که با توجه به مهلتی که داده شده، صادرکنندگان سال ۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰ و صادرکنندگان سال ۹۸ نیز تا پایان تیر ۱۴۰۰ باید ایفای تعهد کنند.

معاون وزیر صمت گفت: صادرکنندگان برای ایفای تعهد ارزی، هم می‌توانند از سامانه نیما استفاده کنند و هم می‌توانند واردات در مقابل صادرات انجام دهند اما عدم ایفای تعهد متخلف محسوب می‌شود..

اجرای استراتژی ملی صادرات از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴

وی همچنین در مورد آخرین وضعیت تدوین استراتژی ملی صادرات، اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت و مرکز بین المللی تجارت ITC در سال ۹۵ تفاهم نامه‌ای را برای همکاری در ۵ حوزه حمایت از طراحی و اجرای استراتژی ملی صادرات در ایران، حمایت از توان مدیریتی و عملیاتی سازمان توسعه تجارت برای خدمت رسانی مؤثر به بنگاه‌های کوچک و متوسط، کمک در راستای تحلیل بازار و ارتقای ظرفیت‌های تجاری بنگاه‌های کوچک و متوسط، توسعه زنجیره‌های ارزش و اجرای برنامه تسهیل تجارت جوانان و حمایت از کارآفرینی زنان امضا کردند.

زادبوم افزود: به دلیل عدم تأمین مالی از سال ۹۵ تا ۹۷ این تفاهم نامه عملیاتی نشد تا اینکه در سال ۹۷، اتحادیه اروپا تأمین مالی این تفاهم نامه را پذیرفت و تصویب کرد که برای عملی کردن همکاری‌های اعلام شده، منابع لازم را به تدریج در اختیار مرکز بین المللی تجارت قرار دهد تا در فرایند اجرایی کردن این همکاری‌ها هزینه کند.

معاون وزیر صمت ادامه داد: از بین موارد پنجگانه فرایند «تدوین استراتژی ملی صادرات» از اول سال ۱۳۹۸ آغاز شد و در اواخر سال ۱۳۹۹ تدوین این استراتژی به اتمام رسید و مجلدات ۶ گانه آن نهایی شد. استراتژی ملی صادرات قرار است از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ به مدت ۵ سال اجرا شود.

وی با بیان اینکه استراتژی ملی صادرات با مشارکت بخش دولتی و بخش خصوصی و با بهره مندی از توان تخصصی مرکز بین المللی تجارت حاصل شده است، گفت: در فرآیند تدوین استراتژی ملی صادرات فعالین هر حوزه مورد بررسی اعم از فعالین دولتی و بخش خصوصی طرف مشورت کارشناسان سازمان توسعه تجارت و مرکز بین المللی تجارت بودند و پیشنهادات حاصل شده در متن این اسناد ناشی از تعامل صمیمانه این سه رکن بوده است.

زادبوم افزود: راه حل های پیشنهادی در این اسناد هر چند که ناظر به رفع مشکلات خاص ایران است اما راه حل‌ها متکی به تجربه جهانی نیز است.

وی ادامه داد: در مرحله اجرای اقدامات پیش بینی شده در استراتژی ملی صادرات از کمک‌های مرکز بین المللی تجارت استفاده خواهد شد و در صورت لزوم کارشناسان بین المللی نیز به کار گرفته می‌شوند.

زادبوم تاکید کرد: در استراتژی ملی صادرات در مجموع بیش از ۳۵۰ اقدام برای سه حوزه صنعت، کشاورزی و خدمات به عنوان الگو پیش بینی شده است که با اجرای این اقدامات صادرات غیرنفتی کشورمان متحول خواهد شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران یادآور شد: در استراتژی ملی صادرات اقدامات عملی پیشنهادی معطوف به تقویت انسجام و هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط با هر موضوع در سطح ملی، شناسایی خلاءهای مربوط به خدمات قابل ارائه به صادرکنندگان و تلاش برای پوشش دادن به نیازهای آنها، تمرکز به کمک به شرکت‌های کوچک و متوسط در فرآیند صادرات، ارائه آموزش‌های لازم در هر حوزه با بهره گیری از کارشناسان ملی و بین المللی، نگاه جامع نگر به زنجیره فعالیت‌های مرتبط با توسعه صادرات یک حوزه خاص و تلاش برای رفع کاستی‌های مربوطه، توجه ویژه به موضوع برندینگ و جایگاه آن در صادرات مدرن، استفاده بهینه از امکانات فن آوری اطلاعات و ارتباطات در بازاریابی صادراتی و تعیین دستگاه‌های مسئول در اجرای اقدامات پیش بینی شده در استراتژی ملی صادرات است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست